29 Aralık 2009 Salı

labda oynanan oyunlar



Resim fazla iddiali oldu:) henuz zaten ogretmen degilim.Hayatimin yarisini japon ivir zivirlari geri kalan yarisini fizik ve ogretmenlik kapladigi icin blogda bu tur seylerden de bahsetmeye karar verdim.
Bugunun konusu yuzey gerilimi, daha dogrusu Teaching Methods dersinde labda yaptigimiz aktivite.

Bizim zamanimizda lisede hic yok yuzey gerilimiymis, adezyon, kohezyonmus gormedik, dolayisiyla bu olayin inceliklerini pek bilmiyordum acikcasi. Derste arkadas birer bardak suyla toplu igne verdi elimize, haydi oynayin dedi. Ilk hedef toplu igneyi suyun uzerinde yuzdurmek. Tamam, yuzdurduk, cok guzel. Neden yuzuyor peki? Yuzey geriliminden tabii ki. Buraya kadar hersey sahane. Dedi ki arkadas, bardagin kenarindan biraz deterjan damlatin bakalim ne olacak?
Bi damlattik saniyede dibi boyladi igne. Neden???
Ben dedim ki deterjan cok yogun, suya damladigi anda yuzey geriliminin dengesini bozar yani fiziksel olarak onu etkiler o yuzden batar, baska bir arkadas dedi ki deterjan cozunur su molekullerinin arasina girer yuzey gerilimini azaltir.
Bunu denemek icin de ayni suya kenardan doktugumuz gibi azcik su doktuk. Ilkinde igne yine batti ama biraz fazla doktuk heralde dedik, bir daha daha nazik denedik igne batmadi, bir kac kez daha yapinca igne yine yuzeyde kaldi. Demek ki neeeyymiiss, fiziksel olarak etkilenmiyormuuus, kimyasal bir olaylar oluyormuuus.
Daha sonra ben sirf meraktan yag doldurdum bi bardaga, onda denedim olacak mi olmayacak mi diye, mumkunati yok durmuyo.

Yuzey geriliminin fazla olmasi icin molekuller arasi guclu bir cekim gucu lazim. Su molekulu tipi geregi arti ve eksi kutuplu yani polarize, dolayisiyla arada bir elektriksel cekim var. Ama yag molekulleri oyle degil, tam emin olmamakla beraber notr olabilirler diyorum, dolayisiyla aralarindaki cekim kuvvetli degil ve yuzeyde gerilim yaratilmiyo.


En son bahsetmek istedigim, biz simdiye kadar bu egitim derslerinde buna benzer bir cok aktivite yaptik ama he bildigimiz konulardi dolayisiyla tam olarak inquiry yapamamistik yani ozetle hipotez sunup deneyip olmayinca degistirip tekrar deneme olaylari olmamisti. Sonuc olarak uzun zamandir eglenmedigim kadar eglendim dun derste. Bunu burda niye anlattim bilmiyorum, ilginizi cektiyse ne guzel, cekmediyse ozuuurr!!

9 yorum:

âyine dedi ki...

benim çok ilgimi çekti mesela, hımm senden bir şey rica etsem, böyle konular anlatsan burada mesela basit harmonik hareket olabilir, hımm sonra elektrik de olabilir, foton şu bu, bu aralar ihtiyacım var da :d

kucukrukiye dedi ki...

gerçekten miii:))
ya okuyanlara gına gelmesin(ki okuyucularım da yok ama) diye kendimi tutuyorum anlatmamak için.
özellikle atom matom çok acayip şeyler heyecanımı paylaşmak isterim blogumda.hele okumak isteyenler olursa seve seve:))

âyine dedi ki...

oo rukiyecim sen yaz ben okur yorum da yaparım :d zira fizik bu aralar korkulu rüyam oldu ama azimliyim üstesinden geleceğim aja :d

kucukrukiye dedi ki...

oss ye filan gireceksin,ne bu heyecan :)) ozellikle istedigin bi konu var mi? ona oncelik taniyayim

âyine dedi ki...

hımm hakkınd hiçbir fikrimin olmadığı konular var, mesela yay ve su dalgaları, sonra fotonlar, gerçi formül konularıymış öyle diyorlar ama detay bir soru sorarlar da çuvallarım diye endişeliyim biraz :(

Suspusningi dedi ki...

Bir fizik öğrencisi aman tanrımm! (ya da mezunu, öğrenci asistanı, yüksek lisans öğrencisi) En sevdiğim ve en çok öğrenmek istediğim bölüm Fizik ve kuantumdu ama olmadı malesef... Resmen saygıyla eğiliyorum önünde bir bilim kadınıyla konuşuyormuşum meğer nasıl memnun oldum anlatamam *-*

kucukrukiye dedi ki...

fizik ogrencisi degilim fizik ogretmenligi ogrencisi ve ogrenci asistaniyim:))
ama o ogrenmek istedigin quantumu kafamiza kafamiza kaktilar bizi. allahtan fizige olan sevgim cok buyuk de seve seve ogrendim. Cidden sevilmeden yapilacak ogrenilecek is degil fizik.
manyak isi tam..benim ogretmenlik oldugu icin kafayi siyirmadan kurtardim..di mi??

Suspusningi dedi ki...

hem Fizik Öğrenciasistanı hem de yüksek lisans yapan bir arkadaşım var ve kafayı sıyırmak üzere hayatı tezlerle sınavlarla geçiyor. Başka bir şeye ilgi duymuyor mesela, üzülüyorum ne müzik ne bir anime manga film başka bi ilgi alanı yok gibi zamanı olsa olucak ama zaman ayıramıyor...Senin böyle bir hobin olmasa belkii... ama iyiki var di mi? :)

kucukrukiye dedi ki...

tabii ki iyi ki var:))
zaten bos vakitlerimde degisik bir sey yapamiyorum. ya ders calisiyor oluyorum (cidden cok vakit aliyor, inek bir ogrenci oldugum soylenebilir) ya da anime izliyorum. arkadaslar inanamiyor nasil bu kadar cok evde vakit gecirebildigime..ama benim hayatim da boyle iste..yarisi fizikle yarisi japon zimbirtilariyla dolu:)